For nogen kan en binder være vejen til bedre mental sundhed, selvværd og mindre minoritetsstress. Men binders kan have konsekvenser for din sundhed, og derfor er det vigtigt du overvejer, hvilken type binder, du vælger, og ved hvordan, du skal bruge den 

Hvad er en binder? 

En binder er en undertrøje, der bruges til at udflade brystkassen. Binders benyttes særligt, men ikke udelukkende, af trans, nonbinære og kønsdiverse personer, der har fået tildelt kønnet “kvinde” ved fødslen, til at kontrollere, hvordan de udtrykker deres kønsidentitet, eller hvordan omverdenen læser deres kønsudtryk.  

Binders er typisk lavet af ikke- elastisk lærredsstof forsiden i kombination med et elastisk badetøjslignende stof ryggen.  

Person med kasket og skjorte smiler og kigger til den ene side
En binder kan være et god måde selv at kontrollere, hvordan du udtrykker din kønsidentitet. Men en binder kan være hård for kroppen, og derfor er det vigtigt, at du bruger den korrekt og vælger den rette.

Hvilken type binder skal du vælge?  

Der findes en række forskellige slags bindersi forskellige farver og de købes lettest på internettet. Nogle binders minder mest om en lidt større sports-bh, mens andre har mere form af en undertrøje. Hvilken type, du skal vælge, afhænger mest af præference. De lange kan have tendens til at rulle lidt op, og så kan de være varme om sommeren, da lærredsstof ikke er det mest åndbare materiale, men kan omvendt være rare i vintermånederne. 

Vi anbefaler, at du køber din binder fra et mærke, der specialiserer sig inden for produktion af binders. Vælg den størrelse, der passer til dig, når du slapper af i kroppen. Følg hjemmesidens størrelsesskalaer, da størrelsen kan variere fra udbyder til udbyder.  

Det er vigtigt, at du ikke køber en for lille størrelse. Det kan give varige men på din krop og vejrtrækningsproblemer. Ligger du imellem størrelser, så køb hellere den større, eller om muligt begge. En binder skal være komfortabel og ikke gå ud over din sundhed.  

Hvordan skal du bruge en binder?  

En binder kan være hård mod dine muskler, lunger og ryg, og derfor er det vigtigt, at du ikke bruger den mere end 6-8 timer om dagen. For nogen kan det være mentalt svært at tage den af igen, men brug gerne tiden derhjemme til at lade din krop hvile. Fysisk kan det også kræve tilvænning at komme i og ud af en binderFor bedst at støtte din krop, bør du overveje at lave en række nænsomme øvelser og stræk. Du kan eventuelt søge forslag til gode øvelser på google og YouTube.  

Pas på din krop 

Hold dig under de 6 – max 8 timer om dagen. Oplever du på nogen tidspunkt åndenød eller smerter, skal du tage den af. Overvej i så fald at skifte til en større størrelse. Nogen personer oplever, at brug af binder kan give dem vejrtræningsproblemer, som følge af angst. Hvis du er udfordret af angst eller på andre måder oplever at have vejrtrækningsproblemer, overvej om en binder er noget for dig. Hav evt. altid en sport-bh eller andet undertøj med dig, når du går ud, i tilfælde af at du får brug for at tage din binder af.  

Du bør aldrig have din binder på, når du sover. Dyrker du sport eller træner, brug da en regulær sport-bh. Ligeledes anbefales det, at den tages af, hvis du er forkølet eller syg. 

Brug ikke gaze eller dobbelt sports-bh’er som erstatning for en binder. Ønsker du i stedet at bruge binding-tape, så anskaf dig tape der særligt er tiltænkt dette formål. Er du bekymret for, om din binder påvirker det fysiske helbred i en negativ retning, bør du om muligt, overveje at bruge din bindere mindre, give dig selv flere pauser uden, eller overveje om der findes andre muligheder, der kan aflaste din krop mere permanent. 

Har du spørgsmål, er du altid velkommen til at skrive til LGBTSundhed@lgbt.dk